پرورش تربچه در خانه

پرورش تربچه در خانه
تربچه

تربچه گیاهی است یک ساله که مزه ای تند یا شیرین دارد و دارای مقدار زیادی آب است.تربچه یک سبزی  بسیار آسان برای رشد است بنابراین پرورش تربچه در خانه بسیار ساده است. که می تواند چندین بار در فصل رشد کاشته شود. به علاوه ، تربچه را می توان به محض سه هفته پس از کاشت برداشت کرد!

بذر تربچه را می توان هم دربهار و هم در پاییز کاشت ، اما رشد آن باید در اوج تابستان رها شود ، هنگامی که درجه حرارت به طور معمول خیلی گرم است. (درجه حرارت گرم ممکن است  آنها را بی فایده کند) .

انتخاب مکان  کاشت

  • در یک نقطه  آفتابی بکارید . اگر در مکانی کاشته  شود که  سایه  باشد  یا  اینکه  سایه  گیاهان  دیگر روی آن  بیفتد  ، این  گیاه  تمام  رشد خود  را به برگ  هایش میدهد و  ریشه  نخواهد داشت .
  • مانند هویج ، گیاهان تربچه در درجه اول برای ریشه هایشان رشد می کنند. اگرچه خاک باید از نظر مواد آلی غنی باشد ، اما نباید آن را فشرده کرد. اگر خاک شما شبیه به خاک رس است ، در مقداری ماسه مخلوط کنید تا آن را سست و بهبود زهکشی کند.
  • اگر خاک شما از نظر مواد ارگانیک غنی نیست ، به محض کارآیی خاک ، خاکستر چند قوطی کمپوست پیر یا کود تمام منظوره در خاک  محل کاشت مخلوط کنید.
  • در خاک سنگلاخ نکارید و سنگ  خاک  را جدا کنید.

نحوه کاشت تربچه

  • در فصل بهار پس از اینکه  هوا  شروع  به  گرم  شدن  کرد بکارید  . و  بیشتر به  منطقه  خود دقت کنید . در مناطق جنوبی به  دلیل گرمی هوا  و  نور خورشید عالی در زمستان  نیز می توان  این  سبزی را  کاشت .
  • بهتر است بذر تربچه  را  به صورت  مستقیم  در باغچه  خود  بکارید، هر بذر را  در خاک به عمق یک  سانتی متر قرار داده  و فاصله بذر بعدی حدود 3 سانتی متر باشد تا  فضای کافی برای ریشه ها  وجود داشته  باشد .
  • برای برداشت مداوم  تربچه می توانید هر ده  روز یکبار پس از اولین برداشت  تربچه های جدیدی بکارید

نحوه ی رشد و  آبیاری

  • حتما فاصله  تربچه ها رو از هم  حدود 3 سانتی متر حفظ شود ، اگر به  هر دلیلی فاصله  ها  کمتر بود ،  اینکار را پس از ده  روز از رشد  در خاک  انجام دهید و  تربچه  ها  را تنک  کنید .
  • سعی کنید خاک را همیشه مرطوب نگه دارید ، ولی در آب غرق نکنید . و نگذارید که  فاصله  آبیاری طوری باشد که  خاک  کاملا  خشک  شود . بهترین  شیوه آبیاری استفاده  از شیوه ی قطره  ای است  تا یکسان  آبیاری صورت  گیرد . قرار دادن یک لایه نازک از مالچ (یا خاکپوش)در اطراف تربچه می تواند به حفظ رطوبت در شرایط خشک کمک کند.
  • از کود  دامی برای تقویت  خاک  نیز می توانید استفاده  کنید .
  • بدلیل دوره  ی رشد کوتاه این سبزی آفات  و بیماری خاصی سراغ آن  نمی آید .

چه موقع  برداشت کنیم

تربچه به محض سه هفته پس از کاشت برای برخی از گونه ها آماده برداشت سریع است.برای بیشتر گونه ها ، برداشت محصول زمانی که ریشه ها در سطح خاک تقریبا 3 سانتی متر قطر دارند. یکی را بیرون بکشید و قبل از برداشت بقیه آن را تست کنید!

تربچه ها به  محض اینکه  رسیدند  سعی کنید برداشت کنید و  در خاک  نمانند زیرا ریشه ها  وضعیت خود را از دست  می دهند .

بالای تربچه  و دم ریشه نازک را از هم جدا کنید ، تربچه ها را بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید. در کیسه های پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

در این مقاله به پرورش گیاه تربچه در خانه پرداختیم امیدواریم مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد. این نوشته در دسته باغبانی قرار گرفته است، اگر به این موضوع علاقه مند هستید اینجا کلیک کنید.

منبع :

https://www.almanac.com/plant/radishes

1 دیدگاه دربارهٔ «پرورش تربچه در خانه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا