نگهداری و پرورش نخل شامادورا

تصویر نخل شامادورا روی میز

از نخل سالن یا همان شامادورا-الگانس(Chamaedorea elegans) مدت‌هاست که به عنوان گیاه داخلی آپارتمانی استفاده می‌شود. این گیاه کوچک جذاب ابتدا در آمریکای مرکزی کشف شد و دوباره به ایالات متحده بازگردانده شد و بلافاصله به یک نخل داخل سالن محبوب تبدیل شد. به دلایل بسیار خوبی مانند: با نور نسبتاً کم سازگار است، می‌تواند دمای پایین‌تری را تحمل کند و در توده‌های جذاب با شاخ و برگهای سبک بافت و تنه های نازکی رشد می کند. این عوامل باعث می شوند نخل شامادورا یکی از محبوب ترین نخل های داخلی باشد که در اکثر کشورهای معتدل پرورش می یابد. در ادامه روش نگهداری و پرورش نخل شامادورا را با هم بخوانیم.

گاهی اوقات می توان نمونه های تک ساقه ای پیدا کرد، اما بیشتر اوقات نخل ها به صورت توده های کوچک رشد می کنند به طوری که در گلدان های جذاب به درختچه های نخل مانند شباهت دارند. شاخ و برگها در گل آرایی، تزئینات نخل و تاج‌های گل محبوب هستند زیرا پس از بریدن از گیاه تا 40 روز زنده می مانند. گیاه شامادورا برای حیوانات و انسان غیر سمی است.

مشخصات کلی نخل شامادورا

  • نام علمی گیاه شناسی Chamaedorea elegans
  • اندازه بالغ در زیستگاه طبیعی، 6 تا 16 فوت قد ؛ به عنوان یک گیاه خانگی، 2 تا 6 فوت قد، 2 تا 3 فوت گسترش می یابد.
  • نور خورشید : نور غیر مستقیم
  • نوع خاک در فضای باز، هر خاک خوب زهکشی شده. در داخل خانه از مخلوط گلدان خاک بر پایه ذغال سنگ استفاده کنید.
  • PH خاک 5.1 تا 7.5 (اسیدی تا خنثی)
  • بهار بلوم تایم؛ به ندرت در داخل خانه شکوفا می شود
  • رنگ گل زرد
  • جنگلهای بارانی منطقه بومی جنوب مکزیک و گواتمالا

مراقبت و نگهداری از نخل شامادورا

در میان تمام درختان نخل، نخل های شامادورا مکانی عالی برای شروع برای مبتدی است. آنها به ویژه در گلدان‌های 3 گالنی (عرض حدود 25 سانتی) در معرض دید در شمال یا سرسرا، جایی که برگ های ریز بافت خود را نشان می دهند، عملکرد خوبی دارند.

  • از آنجا که آنها در شرایط کم نور تحمل می کنند و به مقدار زیاد آب حساس هستند.بنابراین یا از طریق آبیاری بیش از حد و یا گرفتن بیش از حد مستقیم نور خورشید احتمال مرگ آنها بالاست.
  • نخل های شامادورا در معرض آفات از جمله شته ها، مگس سفید هستند. در صورت امکان، آلودگی را در اسرع وقت شناسایی کرده و با کمترین گزینه سمی آن را درمان کنید.
نمای نزدیک از نخل شامادورا

نور مناسب برای شامادورا

اینها نخل های کم نور محسوب می شوند، اما این به معنای “نور کم” نیست. نخل های شامادورا در زیر نور آفتاب صاف و فیلتر شده بهترین تلاش خود را انجام خواهند داد. آنها اغلب با قرار گرفتن در معرض آفتاب شمال به خوبی عمل می کنند.

خاک مناسب نخل شامادورا

در داخل خانه، هر نوع مخلوط گلدان مبتنی بر ذغال سنگ نارس با کیفیت بالا کافی است. مراقب باشید مخلوط خراب نشود و اسفنجی شود. در خارج از منزل، این نخل تقریباً در هر خاکی – شن، لوم یا خاک رس رشد خوبی خواهد داشت. اما خاک شور را تحمل نمی کند.

آبیاری گل شامادورا

مانند بسیاری از نخل ها، نخل های سالن به آبیاری بیش از حد حساس هستند و تحمل غرقاب شدن یا نشستن در یک مخلوط گلدان اشباع را ندارند. در حالت ایده آل، رطوبت را در یک سطح نگه دارید. وقتی 1 سانتی متر بالای خاک خشک شد، آبیاری کنید. برگهای زرد نشان می دهد گیاه به آب بیشتری احتیاج دارد.

دما و رطوبت نرمال برای گیاه شامادورا

نخل شامادورا دمای اتاق را بین 65 تا 80 درجه فارنهایت(18 تا 26 درجه سانتی گراد) ترجیح می‌دهد. اما در صورت لمس یخ زدگی از بین می رود. آنرا از نستعلیقهای سرد نزدیک پنجره ها، دریچه ها و درهای بیرون نگه دارید. با رطوبت متوسط ​​رشد می کند. اگر کف برگ شروع به ایجاد حاشیه برگ خشک یا نوک قهوه ای می کند، به احتمال زیاد ناشی از کشیدگی سرما یا دوره‌های خشک طولانی مدت است . برای بهبود این وضعیت، قبل از آبیاری بیش از حد، سطح رطوبت را بالا ببرید.

کوددهی شامادورا

در فصل رشد یکی دو بار با کود مایع ضعیف تغذیه کنید و در زمستان به هیچ وجه تغذیه نکنید. این گیاهان فیدر سبک هستند.

گلدان مناسب و زمان تعویض

نخل های سالن دارای سیستم ریشه ضعیفی هستند و رشد نسبتاً آهسته ای دارند، به این معنی که تولید مجدد فقط باید با دقت انجام شود. به طور کلی، گیاهان اندازه قابل کنترل باقی می‌مانند، بنابراین شما مجبور نیستید بیش از هر سال دیگر آن را تخلیه کنید. اگر گلدان شما خراب شد و کرک یا مثل اسفنج شد، سپس برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه مجدداً آنرا تهیه کنید.

تکثیر نخل شامادورا

این گیاهان تقریباً همیشه توسط پرورش دهنده های حرفه ای از بذر تکثیر می شوند. شاید بتوان با موفقیت یک گیاه را به دو دسته کوچک تقسیم کرد، اما این توصیه نمی شود. گیاهان ذاتاً خوشه ندارند بلکه به دلایل زیبایی در انبوه رشد می کنند. از طریق برش ساقه یا برش برگ نمی توان آنها را تکثیر کرد. به طور کلی، بهتر است بیشتر تولیدکنندگان خانه به جای تلاش برای تکثیر، گیاه جدید بخرند.

شامادورا در گلدان

مطلب «نگهداری و پرورش نخل شامادورا» در دسته مطالب «گیاهان آپارتمانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «گیاهان آوارتمانی» مراجعه کنید.

https://www.thespruce.com/grow-chamaedorea-indoors-1902884

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا