شرایط نگهداری گل سانسوریا (زبان مادر شوهر)

تصویر گل سانسوریا

معرفی گل سانسوریا

سانسوریا (همچنین به عنوان گیاه مار یا زبان مادر شوهر شناخته می شود) یکی از محبوب ترین و مقاوم ترین گونه های گیاهان خانگی است. فرم معماری بسیار خوبی به اتاق می بخشد و تمام سبک های دکوراسیون را تکمیل می کند. و دارای برگهای سفت است که بسته به نوع مختلف از شش اینچ تا هشت فوت (15 تا 240 سانتی متر) قد دارند. سانسوریا معمولاً دارای برگهای نواری سبز هستند، در حالی که گونه ای که معمولاً به عنوان زبان مادرشوهر شناخته می شود به طور معمول دارای حاشیه زرد است. در ادامه شرایط پرورش و نگهداری گل سانسوریا را بخوانید…

تاریخچه گل سانسوریا (گیاه مار)

سانسوریا (Sansevieria trifasciata) عضوی از خانواده Asparagacea، از بستگان مارچوبه های باغ است. سانسوریا برای اولین بار در چین کشت شد و به عنوان یک گیاه با ارزش نگهداری شد. زیرا اعتقاد بر این بود که هشت خدای فضیلت خود را (عمر طولانی، شکوفایی، هوش، زیبایی، هنر، شعر، سلامتی و قدرت) به آنها که گیاه مار را پرورش داده اند اهدا کرده اند.

سانسوریا انتخاب شده از طرف ناسا

 سانسوریا همچنین در میان چندین گیاه است که توسط ناسا برای مطالعه در مورد چگونگی استفاده از گیاهان برای تصفیه هوا و مبارزه با “سندرم ساختمان بیمار” انتخاب شده است. طبق مطالعات مشترکی که توسط گروه باغبانی در دانشگاه جورجیا و انستیتوی تحقیقات محیطی در دانشگاه یونسی در سئول کره انجام شده است، سانسوریا توانایی اثبات شده در حذف فرمالدئید و بنزن از هوا را دارد.

چگونه سانسوریا را پرورش دهیم

سانسوریا آسان پرورش می یابد و تقریباً قابل از بین رفتن نیست. آنها در هر دو گوشه از نور بسیار روشن یا تقریبا تاریک خانه رشد خواهند کرد. یک گیاه کانتینر ایده آل، در گروه بندی بسیار عالی است و روی زمین یا نمایشگرهای رومیزی به همان اندازه رشد می کند. این گیاهان همچنین در برابر خشکی مقاوم هستند. دو نوع کم رشد وجود دارد، اما به ندرت در مراکز باغ دیده می شود.

برای مراقبت از سانسوریا چه باید کرد؟

این گیاه به شدت مقاوم به خشکی است، اما پاشنه آشیل آن بیش از حد آب است. گیاه مار به مخلوط گلدان زهکشی شده خوبی احتیاج دارد که آب زیادی در آن نگهداری نمی شود. در حالت ایده آل ، گیاه مار (سانسوریا) دوست دارد در معرض تابش نور خورشید باشد اما غیرمستقیم. با این حال، می توانید آن را در گوشه ای تاریک پارک کنید و خوب رشد می‌کند. در نور کم، رنگ در برخی از ارقام سانسوریا می تواند شسته شود.

در شرایط مناسب، یک سانسوریا شکوفا می شود. اگرچه بیش از حد نمایان نیست، گلها به صورت خوشه های بزرگ منتقل می شوند، به طور کلی سفید با رنگ مایل به سبز. گلهای کوچک و لوله ای رایحه ای شیرین و گلی از خود ساطع می کنند که می تواند اتاق را به خصوص در شب پر کند. اما برنامه ریزی نکنید که با هر نظمی شکوفا شود. بسیاری از آنها فقط هر چند سال یکبار شکوفا می‌شوند و هیچ برنامه ای را دنبال نمی کنند.

نور مناسب برای گیاه

گرچه گیاهان سانسوریا بسیار بخشنده هستند. نور غیر مستقیم اما ثابت و با کمی آفتاب را ترجیح می دهند. آنها می توانند با شرایط کامل آفتاب سازگار شوند و همچنین در شرایط کاملا تاریک زنده می مانند.

خاک مناسب گل سانسوریا

گیاهان سانسوریا مخلوط گلدان شل و خوب زه کشی شده را ترجیح می دهند. این گیاه در خاکهای شنی عملکرد خوبی خواهد داشت. یک گلدان با مقدار کم پیت انتخاب کنید، که در نهایت بسته بندی می شود و از آبرسانی مجدد یا تخلیه صحیح آن امتناع می ورزد. خاک گلدان کاکتوس همه منظوره انتخاب خوبی است.

آبیاری گیاه مار

بگذارید خاک بین دو آبیاری خشک شود. در طول زمستان، آبیاری را به ماهانه یا هر زمان که خاک در اثر لمس خشک شود، کاهش دهید. آب زیاد می تواند گیاه را از بین ببرد.

دما و رطوبت مناسب گیاه

سانسوریا شرایط گرم را ترجیح می دهد و اگر در معرض دمای زیر 50 درجه فارنهایت(10 درجه سانتی گراد) قرار بگیرد، رنج خواهد برد. گیاه را در محلی قرار دهید که از ناحیه هوای سرد محافظت شود. محدوده دما بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد بهترین است.

کود‌دهی برای سانسوریا

با کود ملایم کاکتوس در طول فصل رشد یا مایع با ترشح آهسته مایع (کود 10-10-10) که تا نیمه استحکام تغذیه می شود ، تغذیه کنید. در زمستان کود ندهید.

آیا سانسوریا سمی است

گیاه مار برای افراد، سگها و گربه ها نسبتاً سمی است. در صورت بلعیدن گیاه، انسان ممکن است دچار علائم کوتاه مدت از جمله درد دهان، بزاق دهان و برخی از حالت تهوع شود. در موارد نادر، می‌تواند یک واکنش پوستی ایجاد کند. اما فقط در صورت بلعیدن عمدتا سمی است. در گربه ها و سگ ها، بلع ممکن است باعث ترشح بزاق، درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

تعویض گلدان سانسوریا

هنگام انتخاب گلدان، یک جنس محکم انتخاب کنید زیرا ریشه های قوی می توانند گلدان های ضعیف را به راحتی بشکنند. سانسوریا به طور کلی رشد کندی دارد و به ندرت نیاز به تعویض گلدان دارند. اما اگر به آنها آفتاب کافی داده شود، ممکن است به سرعت رشد کنند و نیاز به تعویض یا تقسیم سالانه دارند. این گیاهان را در بهار دوباره تخلیه کنید. هنگام بارگیری مجدد، همیشه از خاک گلدان تازه استفاده کنید.

تکثیر سانسوریا

سانسوریا را می توان به راحتی تکثیر و قلمه گرفت. متناوباً، شاخه های جدیدی که از خاک بیرون می آیند می توانند به طور مستقل گرفته و گلدان شوند. . قلمه زدن نیز می تواند انجام شود، اما اعتماد به تقسیم بسیار آسان تر است.

قلمه گرفتن از سانسوریا

تکثیر گیاه مار آسان است. می توانید از طریق قلمه برگ تکثیر کنید: یک قسمت 3 تا 4 اینچی از برگ را ببرید و آن را در مقداری خاک گلدان مرطوب بچسبانید. این را به طور مساوی مرطوب(خیلی مرطوب نباشد) نگه دارید و طی چند هفته تا یک ماه، گیاهچه های کوچک از پایه قلمه شروع به رشد می کنند. اینها را می توان به صورت جداگانه در گیاهان جدا کرد و یا به صورت توده ای رها کرد.

انواع گل سانسوریا

سانسوریا پاکوتاه (لانه پرنده)

سانسوریا پاکوتاه (لانه پرنده)

فقط به شش اینچ قد می رسد و خوشه هایی از برگ را تشکیل می دهد که یک فنجان ، شبیه لانه پرندگان تشکیل می دهد.

مبدأ :چین

تصویر سانسوریا لوله ای

سانسوریا لوله ای

برگهای سفت و سختی تولید می کند که طول آنها به چند فوت می رسد. از تاج مرکزی به بیرون قوس می دهد

سانسوریا شمشیری نوع (سانسوریا ابلق)

سانسوریا شمشیری نوع (سانسوریا ابلق)

یک نوع محبوب با حاشیه برگهای زرد خامه ای است. از قلمه برگ درست نمی شود. دوباره به شکل سبز برمی گردد. بنابراین گیاه را تقسیم کنید تا گیاهان جدیدی درست مثل گیاه مادر ایجاد شود.

سانسوریا شمشیری (سانسوریا سبز)

سانسوریا شمشیری (سانسوریا سبز)

به دلیل شکل قائم دراماتیک با برگهایی به عرض 2 تا 4 اینچ و طول چند فوت رشد می کند. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای مناطق کم نور است.

مطلب «شرایط نگهداری گل سانسوریا» در دسته مطالب «گیاهان آپارتمانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «گیاهان آپارتمانی» مراجعه کنید

منبع :

https://www.bhg.com/gardening/plant-dictionary/houseplant/snake-plant/

https://www.thespruce.com/snake-plant-care-overview-1902772

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا