پنج نکته مهم سیستم آبیاری قطره‌ای

دیاگرام آبیاری قطره‌ای

افزایش تولید با آبیاری قطره‌ای

با تأمین رطوبت منظم و هدفمند، آبیاری قطره‌ای می‌تواند تولید محصول را بیش از 30٪ افزایش دهد. در حالی که از 30 تا 50٪ آب کمتری نسبت به آب پاش استفاده می کند. همچنین می‌تواند از نقص در میوه‌ها و سبزیجات جلوگیری کند. همچنین در وقت شما صرفه جویی می‌کند. پنج نکته مهم سیستم آبیاری قطره‌ای را در ادامه بخوانید…

باب شولتایس، مهندس کشاورزی دانشگاه میسوری، پنج ملاحظه اصلی خود را برای برنامه‌ریزی سیستم آبیاری قطره‌ای برای باغ‌های بزرگ و گلخانه تولیدی کوچک به اشتراک می‌گذارد.

نکات مهم سیستم آبیاری قطره‌ای

  1. کیفیت منبع آب خود را برای آبیاری قطره‌ای تعیین کنید. عوامل ممکن است مواردی از قبیل منبع آب حوضچه را شامل شوند. که بسته به محصولات شما نیاز به نصب سیستم فیلتر یا تنظیم pH آب دارد.
  2. با ارتفاع قطعه / زمینی که قصد آبیاری آن را دارید آشنا شوید، زیرا این امر نحوه اندازه گیری سیستم و تنظیم جریان آب را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، یک تغییر 2.3 فوت در ارتفاع، منجر به افزایش 1 پوند فشار آب در سراشیبی، یا از دست دادن 1 پوند فشار در سربالایی می شود، که به جبران فشار در سیستم در شیب‌های تند نیاز دارد. توپوگرافی، میزان جریان آب و فاصله نیز بر روی اندازه لوله‌های مورد نیاز شما تأثیر می‌گذارد.
  • آیا سیستم قطره‌ای خود را خودکار خواهید کرد؟ بسته به پیچیدگی و اندازه سیستم، ممکن است لازم باشد زمان آبیاری را بین مناطق مختلف به فضاهای آبی تقسیم کنید، بر اساس خروجی پمپ یا نیاز آب محصولات مختلف، اتوماسیون سازگاری را در رطوبت خاک و جریان، در مقابل روشن و خاموش کردن آب در فواصل نامنظم تضمین می‌کند. مورد دوم در صورت استفاده از سیستم قطره چکان برای کوددهی بسیار مهم است.
  • از قبل فکر کنید با بالغ شدن گیاهان، آنها به آب بیشتری احتیاج دارند، این امر به ویژه در صورت آبیاری محصولات میوه چند ساله بسیار مهم است. سیستم را با ظرفیت تأمین مقدار مطلوب گیاهان آبی که در بلوغ نیاز دارند، بسازید. اگر آب آبیاری شما از همان چاه مورد استفاده منزل شما باشد، ممکن است لازم باشد مخزن فشار برای کاهش کارکرد پمپ و فرسودگی احتمالی پمپ، بزرگتر شود. یا می‌توانید شب هنگام آبیاری کنید که مصرف آب و تبخیر کم است.
  • هنگام نصب سیستم اجازه گسترش دهید. برای سیستم‌های نیم هکتاری یا بزرگتر، مقیاس‌گذاری برای گسترش در آینده باعث صرفه جویی خواهد شد. زیرا لوله‌های نصب شده دائمی باید در زیر خط سرما دفن شوند و هزینه ترانشه در خطوط لوله پرهزینه است. لوله‌های خود را اندازه دهید تا رشد آینده عملکرد شما متناسب باشد. دو برابر شدن قطر لوله سرعت بالقوه جریان آب را چهار برابر می کند.

آیا آبیاری قطره‌ای نیاز به مراقبت دارد؟

آبیاری قطره‌ای یک راه حل مناسب است ولی راه‌حلی نیست که باغ را فراموش کنیم. سیستم‌ها باید منظم بررسی شوند. زیرا ممکن است قطره‌چکان‌ها قطع شوند. برای جلوگیری و پیشگیری از انسداد قطره‌ای ها حتما از یک فیلتر خوب برای آبیاری استفاده کنید. و یا جوندگان ممکن است آسیب بزنند. برای گذاردن زمستان، سیستم نیز باید تخلیه شود.

مطلب «پنج نکته مهم سیستم آبیاری قطره‌ای» در دسته مطالب «آبیاری هوشمند» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «آبیاری هوشمند» مراجعه کنید.

منابع: منبع اول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا