راهنمای انتخاب مخزن مناسب برای باغچه

در این مقاله به بررسی و انتخاب مخزن مناسب برای استفاده در آبیاری باغچه و مخزن آب شرب مناسب در باغچه و یا باغ‌ویلا می‌پردازیم. بسیاری از مناطق ایران، در باغچه‌ها از لوله کشی آب شهری خبری نیست. و برای آبیاری فضای سبز و یا برای استفاده شستشو و آشامیدن به ناچار باید از منبع (مخزن) ذخیره آب استفاده کنیم. و به این منظور انواع مخازن و حجم مورد نیاز برای کاربرد‌های مختلف را در این مقاله بررسی می‌کنیم. در زیر فهرست مطالبی که در این نوشته می‌خوانیم آورده شده است.

ما چه هدفی از نصب مخزن داریم؟

برای انتخاب مخزن مناسب ابتدا باید ببینیم ما چه هدفی از نصب مخزن در باغچه خود را دنبال می‌کنیم؟ آیا هدف ما فقط برای آبیاری فضای سبز باغچه هست؟ و یا اینکه برای برای مصارف شستو‌شو استفاده خواهیم کرد؟ و یا اینکه برای آشامیدن و نگهداری آب بهداشتی هم نیاز به نصب مخزن داریم؟ پاسخ به این سوالات ما را برای یافتن مخزن مناسب برای باغ خود تا حد زیادی راهنمای می‌کند. در ادامه سعی می‌شود برای اهداف بالا مخزن مناسبی را پیشنهاد دهیم.

انتخاب نوع مخزن متناسب با کاربرد مورد نظر

بعد از مشخص شدن هدف ما برای نصب مخزن برای باغچه نوبت به تعیین نوع مخزن مناسب برای کار ماست. هر مخزن برای کاربرد‌هایی مناسب است. و دارای معایب و مزایایی است. در زیر به تفکیک مخازن رایج با کاربرد‌های مختلف آمده است.

مخزن فلزی

از دیر باز این مخازن برای مصارف مختلف استفاده می‌شوند. مخازن هوایی بیشتر برای استفاده و نگهداری آب برای مصارف آبیاری در باغچه و فضای سبز استفاده می‌شود. و عمدتا به صورت منبع هوایی نصب می‌شوند. در بعضی موارد برای نگهداری آب آشامیدنی هم استفاده می‌شود ولی توصیه می‌شود که از مخازن پلی‌اتیلن برای آب آشامیدنی استفاده شود.

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن در سایز‌های 100 لیتر تا 20000 لیتر برای نگهداری و ذخیره آب آشامیدنی بسیار عالی هستند. مخزن‌های سه لایه آنتی باکتریال برای نگهداری آب آشامیدنی ایده‌ال هستند. مخازن پلی اتیلن در مدل‌های تک‌لایه و دولایه و سه لایه و در شکل‌های مخزن استوانه‌ای عمودی، افقی، مکعبی و زیر‌پله‌ای رایج هستند.

حجم مخزن مناسب برای باغچه ما چقدر است؟

انتخاب مخزن با حجم مناسب برای باغ و باغچه می‌تواند از هزینه‌های اضافی شما در آینده بکاهد. پس به خوبی و با دقت کافی نوع مخزن و حجم مناسب برای باغچه خود، انتخاب کنید. شما می‌توانید از دو مخزن متفاوت برای باغچه خود استفاده کنید. مخزنی با حجم کمتر برای مصرف خانگی خود استفاده کنید و مخزنی جدا متناسب برای آبیاری خود استفاده کنید.

محاسبه حجم مناسب مخزن برای مصرف آشامیدنی

متوسط میزان مصرف آب خانگی به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر اگه در نظر بگیریم برای یک خانواده ۴ نفره برابر با ۶۰۰ لیتر روزانه هست. و برای ذخیره آب برای یک هفته نیاز به مخزن به حجم تقریبی ۴۰۰۰ لیتر نیاز است.

محاسبه‌ی حجم مخزن مورد نیاز برای آبیاری باغچه و فضای سبز

  • تعداد درختان باغچه خود را بشمارید و نیاز آبی درخت در هر دوره‌ی آبیاری را با هم جمع بزنید. می‌توانید بیشترین نیاز آبی درخت در فصل گرم سال را برای هر درخت در نظر بگیرید.این نیاز آبی بسته به عوامل آب و هوا و خاک منطقه‌ی جغرافیایی شما می‌تواند متفاوت باشد.
  • سپس نیاز آبی فضای سبز گل وگیاه و سبزی را جمع بزنید. این عدد را با عدد مرحله قبل جمع بزنید.
  • سپس بر اساس نوبت آب مخزن شما ( با چه فواصل زمانی می‌توانید اقدام به پر کردن مخزن کنید)، این عدد را به طول دوره‌ی آبیاری باغچه خود تقسیم مي‌کنید.
  • و عدد به دست آمده را در حجم آب در هر دوره ضرب میکنید. عدد به دست آمده مقدار حجم مخزن شما برای آبیاری باغچه شما است.

بیاید با یک مثال قضیه را روشن تر کنیم.

  • فرض بگیرید شما باغچه‌ای با ۵۰ عدد درخت با نیاز آبی میانگین ۶۰ لیتر در هر دوره‌ آبیاری دارید. 3000=60*50 لیتر در هر دوره آبیاری یک هفته‌ای
  • حال برای آبیاری فضای سبز و سبزی‌کاری و گل و گیاه : با فرض 300 لیتر در روز 2100=7*300 لیتر آب مورد نیاز برای آبیاری گل وگیاه در یک هفته
  • در نتیجه مجموع آب مورد نیاز برای آبیاری همه‌ی فضای سبز باغچه در طول دوره یک هفته‌ای برابر است با 5100=3000+2100 لیتر
  • پس شما برای آبیاری درختان در یک دوره یک هفته‌ای و آبیاری فضای سبز به مقدار 5100 لیتر آب نیاز دارید. و اگر هر دو هفته یکبار نوبت پر شدن مخزن شما باشد حجم مخزن مورد نیاز شما 10200=2*5100 لیتر است. پس شما حداقل برای باغ و باغچه‌ی خود باید یک مخزن 10000 لیتری خریداری کنید.

برای تامین فشار مورد نیاز برای آبیاری با استفاده از نوار قطره‌ای شما دو راه‌حل دارید. یک اینکه مخزن خودتون رو در ارتفاع نصب کنید. (مخزن هوایی- و یا نصب در پشت بام خانه) دو : اگر با تامین برق مشکلی ندارید میتوانید از پمپ آب برای تامین فشار مورد نیاز برای آبیاری استفاده کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا